theme


ن : حميد

آیا حیوانات و گیاهان بعد از مرگ به کلی نابود می شوند ؟

این قبیل پرسش ها به خاطر این است که شاید ما ندانیم که اینها نیز

چون ما محشور میشوند البته به شیوه خودشان که تدبیر خداوند متعال

است چرا که دلیل عقلی و فلسفی بر این موضوع داریم که در هر جائی‌

که‌ حرکتی‌ باشد، هدفی‌ و منتهائی‌ در کار  است.‌

 

پاسخ علم فلسفه به اين سوال :

گیاهان و حیوانات‌ هر کدام‌ حشرشان‌ به‌ همان‌ روح‌ کلّی‌ که‌ مدبّر آنهاست‌

خواهد بود بنابراین‌ ربُّ النّوع‌ یا آن‌ مَلَکی‌ که‌ آنها را اداره‌ می کند و از آنها

پاسداری‌ می‌نماید، مرجع‌ و معاد آنان‌ بوده‌ و برخی‌ از حیوانات‌ که‌ غذای‌

انسان‌ می‌شوند جذب و فانی‌ در انسان‌ می گردند:

 «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَنَاحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُکم مَّا فَرَّطْنَا

فِی الکتَابِ مِن شَیْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ» 1 ؛ و هیچ‌ جنبنده‌ای‌ در روی‌

زمین‌ نیست‌ و هیچ‌ پرنده‌ای‌ نیست‌ که‌ با دو بال‌ خود پرواز می کند، مگر آنکه‌

آنها امّت‌هائی‌ هستند مثل‌ شما، ما در کتاب‌ تکوین‌ و عالم‌ هستی‌ از

آفرینش‌ هیچ‌ چیز کوتاهی‌ ننمودیم‌، و سپس‌ بسوی‌ پروردگارشان‌ محشور

می‌شوند.


حشر حیوانات :

معاد حیوانات‌ نیز مانند معاد انسان‌ و شیاطین‌ به‌ همان‌ نقطه‌ آغاز وجودشان‌ است‌

و در موقع‌ بازگشت‌ بسوی‌ خدا به‌ همان‌ نقطه‌ای‌ که‌ در عالم‌ ملکوت‌ از آنجا نزول‌

کرده‌اند و ماهیت‌ وجودی‌ آنها از آنجا اندازه ‌گیری‌ و تقدیر شده‌ و سرشت‌ آنها از آنجا

بوده‌ است‌، به‌ همان‌ نقطه‌ بازگشت‌ می‌کنند و در همان جا فانی‌ می گردند.

بنابراین‌ حشر هر دسته‌ از حیوانات‌ در همان‌ مَلَک‌ خاصّ و روح‌ کلّی‌ است‌ که‌ به‌

زبان‌ فلسفه‌ «ربُّ النّوع‌» آنها بوده‌ است‌ و آن‌ فرشته‌ نیز در روح‌ کلّی‌ بالاتر، و آن‌ روح‌

کلّی‌ نیز همچنین‌ تا فناء در ذات‌ اقدس‌ حضرت‌ احدیت‌، که‌ محلّ فنا و بازگشت‌ و حشر

جمیع‌ موجودات‌ است‌.

میعاد خلائق‌ در آخرت‌ برحسب‌ مراتب‌ مختلف‌ آنها در دنیاست‌؛ پس‌ موجوداتی‌ که‌

متعالی هستند به‌ متعالی تر‌ و موجودات‌ پایین تر به‌ پایین تر بازگشت‌ می‌نمایند.

وَ اتَّقُوا اللَهَ وَ اعْلَمُو´ا أَنـَّکمْ إِلَیهِ تُحْشَرُونَ. 2 ؛ از خداوند بپرهیزید و بدانید که‌

حقّاً شما بسوی‌ او محشور خواهید شد.

خلاصه‌ مطلب‌: تمام‌ موجوداتي که‌ خداوند خلق‌ فرموده‌، از نقطة‌ واحد و از محلّ واحد

و از مبدأ واحد خلق‌ نفرموده‌ بلکه در آفرینش موجودات مراتبی است که هر موجود

به مرتبه بالاتر خود بر می گردد . تا برسیم‌ به‌ همین‌ سنگ‌ و کلوخ‌ و حیوانات‌ و نباتات‌

و جمادات‌ که‌ از نقطه نظر وسعت‌ وجودی‌ بسیار ضعیفند و ماهیت‌ آنها بسیار پایین‌

و اندازة‌ آنها بسیار محدود است‌؛ تمام‌ اینها معادشان‌ به‌ نقطه ابتدای‌ وجودشان‌ است‌.

ابتدای‌ خلقت‌ انسان‌ از هرجا بوده‌ است‌ به‌ همان جا بازگشت‌ می کند.

 

 

 

 

 

حشر گیاهان  :

‎ نباتات‌ چون‌ دارای‌ قدری‌ حیات‌ و شعور هستند، همانطور که‌ از بعضی‌ از أفعال‌ و

آثار آنها هویداست‌، لذا از جمادات‌، از نقطه نظر تقسیم‌ بندی‌ مراتب‌ وجودی ،

بالاتر و قوی تر هستند و به‌ همین‌ مناسبت‌ در سه‌ مرتبه کارشان‌ که‌ تغذیه‌ و

تولید مثل‌ باشد، به‌ آنها اسم‌ نفس‌ اطلاق‌ شده‌ است‌. بنابراین‌، حشر آنها نیز

نزدیک‌ به‌ حشر حیوانات‌ است‌ و در همین‌ وجود طبیعی‌ خود مراحلی‌ از کمال‌ را

طی می‌کنند و به‌ همان‌ مبدأ فعّالی‌ که‌ در وجود آنان‌، حکم‌ قوّة‌ محرّکه‌ و مدبّره‌ را

دارد نزدیک‌ می گردند.

و بعضی‌ از نباتات که‌ در نطفه‌ها ساری‌ و جاری‌ می‌ شوند در مراحل‌ ترقّی‌ و

استکمال‌ به‌ مقام‌ حیوان‌ نزدیک‌ می‌شوند، و بعضی‌ از آنها که‌ از اینجا قدمی‌ فراتر

نهاده‌ و در نطفة‌ انسان‌ می روند به‌ مقام‌ انسان‌ نزدیک‌ می‌شوند، بنابراین‌ حشر آنها

تمام و قیامشان‌ در پیشگاه‌ خداوند در روز قیامت‌ اقرب‌ خواهد بود.

 

و امّا غیر از اینها از انواع‌ نباتات‌ برای‌ اینکه‌ در سعی‌ و حرکت‌ و پویائی‌ خود به‌ خدا

برسند نیاز به‌ کمال‌ نباتی‌ خود دارند، چون‌ وجود غذائی‌ و إنّیت‌ نموّ و تولید در آنها

شدید است‌ و این‌ شدّت‌ و حِدّتی‌ که‌ در این‌ مرتبه پایین‌ دارند، آنها را از صعود و

ترقّی‌ به‌ عالم‌ کمال‌ بازمی دارد. بنابراین‌ معاد و حشرشان‌ عندالله‌ در مقام‌ نازل‌ تر

و پست‌ تری‌ خواهد بود، پس‌ چون‌ درخت‌ را از ریشه‌ ببُرند یا اگر خشک‌ شود،

قوّة‌ آن‌ درخت‌ به‌ مدبّر نوعی‌ آن‌ و به‌ ملکوت‌ اُخروی‌ آن‌ بازگشت‌ می کند.


فیلسوف‌ اوّل‌ در کتاب‌ «ربوبیت‌» گفته‌ است‌:

اگر کسی‌ بگوید: اگر قوّة‌ نفسانی‌ درخت‌ در هنگام‌ بریدن‌ از درخت‌ جدا شود، آن‌

قوّه‌ یا آن‌ نفس‌ کجا می رود؟ می گوئیم‌: به‌ جائی‌ میرود که‌ از آنجا مفارقت‌ نکرده‌

و آن‌ عالم‌ عقلی‌ آن‌ نبات‌ است‌.3

 همین‌ حرکت‌ و پویائی‌ نبات‌، سیر بسوی‌ حشر و معاد آنست‌ که‌

«وَ إن‌ مِن‌ شَیءٍ إِلاَّ یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَـ"کن‌ لاَ تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ.»4 ؛

و هیچیک‌ از موجودات‌ نیستند مگر اینکه‌ به‌ حمد خداوند تسبیح‌ می‌کنند،

ولیکن‌ شما تسبیح‌ آنها را نمی‌فهمید!


حشرجمادات :

تمام‌ جمادات‌ حتّی‌ مادّة‌ اوّلیه‌ و جوهر دارای‌ حشر هستند، چون‌ آنها نیز در

عالم‌ وجود عبث‌ و بیهوده‌ نیستند و برای‌ غرضی‌ خلق‌ شده‌اند و خودشان‌

با وجودشان‌ و با حرکت‌های‌ خود، چه‌ جوهریه‌ و چه‌ غیر جوهریه‌ به‌ دنبال‌ آن‌

مقصود می روند و میخواهند نقص‌ خود را با وصول‌ به‌ آن‌ تمام‌ کنند و حرکت‌ آنان‌

به‌ سکون‌ و آرامش‌ مبدّل‌ شود.

 


1 ـ سوره انعام آیه 38.

2 ـ سوره بقره آیه 203.

3 ـ «رسالة‌ حشر» ص‌ 347 .

4 ـ «رسالة‌ حشر» ص‌ 351

5 ـ سوره اسراء آیه 44.

منبع : کتاب معاد شناسی سید محمد حسین حسینی تهرانی جلد۶



:: موضوعات مرتبط: قبر و قيامت